2022. május 25, szerda - Orbán

2019. Július 06. 16:04, szombat | Belföld

Van lehetőség a szarvasmarhák metánkibocsátásának csökkentésére tudósok szerint

Lehetséges olyan szarvasmarhákat tenyészteni, amelyek kevesebb metánt bocsátanak ki.

A szarvasmarha genetikája erős hatással van arra, hogy a kérődző állat bendőjében milyen a mikroorganizmusok összetétele - mutatta ki egy nemzetközi tudóscsoport a Science Advances című folyóiratban megjelent tanulmányában.

"Bemutattuk, hogy a szarvasmarhában lévő metánt termelő mikrobák típusát és szintjét nagymértékben az állat genetikai összetétele szabályozza. Ez azt jelenti, hogy kiválaszthatunk tenyésztésre olyan marhákat, amelyek bendőjében kisebb valószínűséggel vannak metánt nagy mennyiségben termelő baktériumok" - mondta John Williams, az Adelaide-i Egyetem Állatorvostudományi karának professzora, a tanulmány egyik vezetője.

A kérődzők ezen üvegházhatású gáz jelentős előállítói, az emberi tevékenységből eredő metánkibocsátás 37 százalékáért felelősek. Egyetlen tehén átlag 70-120 kilogramm metánt bocsát ki évente, és világszerte manapság mintegy 1,5 milliárd szarvasmarhát tenyésztenek - olvasható a Phys.org tudományos ismeretterjesztő hírportálon.

A kutatók ezer tehén bendőváladék mintáinak mikrobiomját elemezték, mérték takarmányfogyasztásukat, metánkibocsátásukat, hogy mennyi tejet adnak és más biokémiai jellemzőiket is mérték. A tanulmányba csak tejelő teheneket vontak be, de a bendőben lévő mikrobák típusának öröklődése a hízómarha esetében is hasonló.

"Azt már tudtuk, hogy az étrend megváltoztatásával lehet csökkenteni a metánkibocsátást. A genetika megváltoztatása azonban jóval jelentősebb, ily módon olyan teheneket tenyészthetünk, amelyek állandóan kevesebb metánt bocsátanak ki" - magyarázta Williams professzor.

Hozzátette, hogy az alacsony metánkibocsátású tehén tenyésztése ugyanakkor függ más szempontoktól is, figyelembe kell venni a tej minőségének változását és betegségeknek való ellenállást is.

A kutatók találtak ugyanis összefüggést, a tehén mikrobiomja és tejtermelő képességének hatékonysága között.

Címkék: marha, szarvasmarha

2022. Május 25. 11:05, szerda | Belföld

6,4 millió a beoltottak, 3080 az új fertőzött száma, múlt héten elhunyt 61 beteg

A beoltottak száma 6 409 451, közülük 6 195 684-en a második, 3 875 291-en a harmadik, 298 288-an pedig már a negyedik oltást is megkapták - közölte a múlt heti összesített adatokat szerdán a koronavirus.gov.hu.

2022. Május 25. 10:04, szerda | Belföld

Addig ütlek, amíg meg nem halsz

Vádemelést javasolnak a rendőrök az ellen a férfi ellen, aki a gyanú szerint egy jelentősebb italozást minden ok nélkül vitává alakított, majd ököllel, bicikli pumpával összeverte 44 éves rokonát.

2022. Május 25. 09:52, szerda | Belföld

Kinevezték Orbán Viktor ötödik kormányának államtitkárait

Novák Katalin köztársasági elnök - Orbán Viktor miniszterelnök jelenlétében - szerda reggel a Karmelita kolostorban átadta az új államtitkárok kinevezési okiratát

2022. Május 25. 09:02, szerda | Belföld

Gondozottak pénzét sikkasztotta el egy nővér Vasban

Jogerősen felfüggesztett börtönbüntetésre ítélt a körmendi bíróság kedden egy szakosított szociális otthonban gazdasági nővérként dolgozó nőt, aki elsikkasztotta a gondozására bízott idősek, ápoltak pénzét Vas megyében.