Városlista
2025. december 5, péntek - Vilma

Hírek

2025. Május 21. 09:39, szerda | PR
Forrás: (x)

Önvezető kamionok a láthatáron – Science fiction vagy a logisztika jövője?

Önvezető kamionok a láthatáron – Science fiction vagy a logisztika jövője?

A logisztika világa csendes, de forradalmi átalakuláson megy keresztül. Az elmúlt években a technológiai újítások robbanásszerű fejlődést hoztak, különösen a mesterséges intelligencia és az automatizáció terén.

Ennek egyik legizgalmasabb és legvitatottabb eredménye az önvezető kamionok megjelenése.

Olyan óriáscégek, mint a Tesla, a Volvo, az Einride, az Embark Trucks vagy a Waymo már régóta fejlesztenek olyan teherjárműveket, amelyek képesek emberi beavatkozás nélkül közlekedni. Ezek a tesztek jelenleg leginkább az Egyesült Államokban zajlanak, ahol a tágas autópálya-hálózat és a kedvezőbb szabályozási környezet ideális feltételeket teremt a kísérletezéshez.

A Tesla például az új Semi modelljében már részben önvezető funkciókat tesztel, míg az Einride Svédországban indította el az első teljesen elektromos, kabin nélküli kamion közúti próbaüzemét. A Waymo, a Google anyavállalata, az Alphabet, pedig már 2021 óta működtet automata fuvarokat az USA déli államaiban, emberi tartalékvezetővel a biztonság kedvéért.

Az automatizáció szintjei – Hol tartunk most?

Az önvezető járműveket öt szintbe sorolják az alapján, mennyire képesek emberi beavatkozás nélkül működni:

0. szint: Nincs automatizáció. Minden műveletet az ember végez.

1. szint: Részleges automatizáció (pl. adaptív tempomat).

2. szint: Kéz nélküli, de figyelmet igénylő vezetés (pl. Tesla Autopilot).

3. szint: Feltételes automatizáció – a jármű bizonyos körülmények között teljesen önálló.

4. szint: Magas szintű automatizáció – meghatározott területeken (pl. autópályán) ember nélkül közlekedik.

5. szint: Teljes önállóság – bármilyen körülmények között, emberi beavatkozás nélkül működik.

A legtöbb tesztelés alatt álló kamion jelenleg a 3. vagy 4. szintnél jár. Ezek már képesek önállóan navigálni, gyorsítani, fékezni, sávot váltani, és akár vészhelyzeteket is kezelni – de jellemzően még emberi felügyelet alatt működnek.

Milyen előnyöket hozhat ez a szállítmányozásban?

1. Non-stop fuvarozás

Az emberi sofőröknek kötelező pihenőidőt kell tartaniuk, amit a munkaügyi törvények is szabályoznak. Egy önvezető kamion viszont elméletben 24 órán keresztül közlekedhet, így a szállítási idő radikálisan lecsökkenthető, különösen a hosszú utakon, nemzetközi szállítás során.

2. Kevesebb baleset, nagyobb biztonság

A balesetek többsége emberi hibára vezethető vissza: fáradtság, figyelmetlenség, alkohol, mobilhasználat. Az autonóm rendszerek ezekre nem hajlamosak. A mesterséges intelligencia állandó figyelemmel kíséri a környezetet, reakcióideje gyorsabb, és nem követ el emberi hibákat – legalábbis egyre kevésbé.

3. Üzemanyag-hatékonyság és környezetvédelem

A MI optimalizálni tudja az útvonalat és a sebességet, így kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és kisebb lesz a szén-dioxid-kibocsátás. A jövő önvezető kamionjai ráadásul gyakran elektromos meghajtásúak, így az egész iparág egy zöldebb irányba mozdulhat el.

4. Hatékonyabb logisztikai tervezés

Az automatizált rendszerek lehetővé teszik a valós idejű adatelemzést és nyomkövetést, így a szállítmányozók jobban tudják optimalizálni a járművek kihasználtságát, útvonalait, és csökkenthetik az üresjáratokat.

De miért nem látjuk még ezeket az utakon?

Bár a technológia rohamosan fejlődik, az általános elterjedés előtt még több akadály áll:

Jogszabályi korlátok

A legtöbb országban nincs még pontos szabályozás az autonóm járművekre. Hol, mikor, és milyen feltételekkel vehetnek részt a közúti forgalomban? Ki felel egy balesetért? Ezeket a kérdéseket még csak most kezdik tisztázni.

Etikai dilemmák

Képzeljünk el egy balesethelyzetet: a rendszernek döntenie kell, hogy elüt egy gyalogost, vagy letér az útról, és kárt tesz a rakományban. Ezek a morális döntések komoly kérdéseket vetnek fel a programozók és a szabályozók számára.

Munkaerőpiaci következmények

Mi történik azokkal a sofőrökkel, akik ma a logisztikai szektor gerincét adják? Bár az önvezető technológia új munkahelyeket is teremt (pl. adatfeldolgozók, karbantartók, távfelügyelők), a társadalmi hatásokat még nem látjuk tisztán.

És mi a helyzet Magyarországon?

Hazánkban egyelőre nem közlekednek teljesen önvezető kamionok, de a logisztikai ipar már így is sokat profitál a digitalizációból:

- GPS alapú nyomkövetés

- Valós idejű raktárkészlet-menedzsment

- Automatizált fuvarszervezés

- Elektronikus fuvarlevelek (e-CMR)

A technológia nem vár ránk – halad, és velünk vagy nélkülünk alakítja át a világot. Az önvezető kamionok már nem csupán kísérleti álmok, hanem egy olyan valóság, amely belátható időn belül alapjaiban változtathatja meg a szállítmányozást, a munkaerőpiacot és a gazdaságot.

Ezek érdekelhetnek még

2025. December 02. 19:24, kedd | PR

Új app jutalmazza a tudatos vezetést: itt a Drivello

Az új mobilalkalmazás teljesen új szintre emeli a tudatos vezetést. A Drivello a legmodernebb technológiát használja, hogy a sofőrök valós idejű visszajelzést kapjanak vezetési stílusukról

2025. November 27. 09:30, csütörtök | PR

Bokacsizma vagy magas szárú csizma: mit válasszunk idén télen?

A téli szezon közeledtével mindannyian szembesülünk a klasszikus dilemmával: bokacsizmára vagy magas szárú csizmára essen a választásunk?

2025. November 25. 09:53, kedd | PR

Fenntarthatóság: enyhülő uniós elvárások, átrendeződő vállalati fókusz

K&H fenntarthatósági index: csak a társadalmi felelősségvállalás nőtt

2025. November 22. 13:52, szombat | PR

Pápai vállalkozó Mercedes Sprinterének laprugó problémája: miért Pápától 150 km-re tudta csak megoldani?

Egy pápai vállalkozó számára a Mercedes Sprinter hűtős kisteherautó nem luxus, hanem munkavégzés alapja.