Hírek
2020. November 13. 13:44, péntek | Helyi
In memoriam 1920. november 13.
Kerek száz esztendeje, 1920. november 13-án tárgyalta a Magyar Nemzetgyűlés a Trianonban aláírt „Magyar békeszerződésről szóló törvényjavaslat becikkelyezését”.*
A „Magyar békeszerződésről szóló törvényjavaslat becikkelyezése” megnevezés nem jelölt mást, mint azt, hogy az akkori magyar parlamentnek a magyar törvények közé kellett iktatnia a trianoni döntést (A trianoni „békeszerződést”-„békediktátumot”-„kényszerszerződést” budapesti idő szerint 1920. június 4-én, 16:32 órakor írták alá a versailles-i Nagy Trianon-kastély 52 méter hosszú és 7 méter széles folyosóján, a La galérie des Cotellesben). Az elfogadás nem lehetett kétséges, hiszen más lehetőség egyszerűen nem létezett.
Az Egyháztörténeti Szemle 2002. évi 1. számában Latorcai Csaba levéltáros-történész „Katolikus főpapok munkája az országgyűlés felsőházában 1927-től a Bethlen-kormány bukásáig” című tanulmányában olvashatjuk:
„1927. november 25-én tartott 19. ülésen emlékezett meg a Ház Csernoch János bíboros, hercegprímás haláláról. Az elnöklő Wlassics Gyula kiemelte egyházfői és politikusi tekintélyét, és személyét az országnak a nemzetiségekkel kapcsolatos pozitív magatartási példaként említette. A napirend szerint következő, március 15-ének nemzeti ünneppé nyilvánításáról és Kossuth Lajos örök érdemeinek törvénybe iktatásáról szóló javaslatok együttes vitájában Glattfelder Gyula és Hanauer Á. István is felszólalt. Glattfelder Gyula 1848-nak a demokratikus átalakulásban játszott úttörő szerepét méltatta. Hanauer Á. István szükségesnek tartotta, hogy a tárgyalt javaslaton túl törvényben emlékezzenek meg 1920. november 13-áról is, az ország szétszabdalásának napjáról. Legyen november 13-a a nemzet gyásznapja – mondta.” (A Felsőház 1927. november 25-i ülési jegyzőkönyvének részletét lásd alább!)
Az idézett sorok között olvasott Hanauer Á. István nem más, mint a pápai születésű Hanauer Árpád István (Pápa, 1869. december 28. – Vác, 1942. január 15.) római katolikus püspök, a Váci Egyházmegye néhai főpásztora. Tehát Hanauer püspök, mint parlamenti felsőházi tag 1927 novemberében szorgalmazta, hogy legyen a magyar társadalmat mélyen megrázó trianoni „békeszerződésre” emlékeztető, évente visszatérő nemzeti emléknap-gyásznap is Magyarországon. Ez akkor nem teljesült, azonban nyolc évtizeddel később, a 2010. évi XLV. törvény alapján, „Nemzeti Összetartozás Napja” néven, június 4-ére esve – tehát nem a „békeszerződés” magyar parlamenti becikkelyezésének, hanem a trianoni aláírásnak dátumnapján –, nemzeti emléknapként igen, melyet kerek tíz esztendeje, 2010. május 31-én iktatott törvénybe a Magyar Országgyűlés. ( S érdekesség, hogy az erről szóló, „Nemzeti Összetartozás melletti tanúságtételről” címet viselő törvényjavaslatot kezdeményező két képviselő egyike szintén egy pápai születésű ember volt, dr. Kövér László, Pápa Város díszpolgára, a Magyar Országgyűlés jelenlegi elnöke. )
Nem lehetett véletlen Hanauer Árpád István fölszólalása-kezdeményező javaslata éppen az 1927. november 25-i, „március 15-ének nemzeti ünneppé nyilvánításáról és Kossuth Lajos örök érdemeinek törvénybe iktatásáról szóló javaslat vitájában”, mert pápai, hazafias családból jőve (képviselő atyja tagja volt Kossuth kormányzóelnök temetésén a pápai küldöttségnek, nagybátyja anno ’48-as honvédfőhadnagyként küzdött a szabadságharcban) talán az ő fülében is ott csenghettek az ország hajdani legendás vezetőjének, Pápa város volt díszpolgárának Trianont szinte megjósoló szavai, az ún. „Kasszandra-levél” egyfajta jövőbelátó-intő, prófétai-figyelmeztető szavai: „Magyarország teste lesz a máglya, amin a Habsburg-sas megégettetik – égve magunk is...” (Tavaly, a 99. évfordulón, az Elsősorban pápai Városbarát Egylet /EpVE/ pápai Országzászló-emlékműhöz lehelyezett kis koszorújának emlékszalagjára is ezt a Kossuth-idézetet írtuk.)
De mit is illik tudni nekünk, pápaiaknak a több mint százötven éve itt született Hanauer Árpád Istvánról? Sajnos ő is azok közé a történelmi személyiségek közé tartozik régmúltunkból, akiket az utóbbi időkben kevésbé emlegettek-emlegetnek, így aztán többen a mai pápaiak közül talán még nem is hallottak róla.
A pápai Hanauer Béla vaskereskedő fiaként 1869-ben megszülető, a középiskoláit a pápai bencéseknél megkezdő, majd a kalocsai jezsuitáknál befejező Hanauer Árpád István 1887-ben a veszprémi papneveldébe kerül kispapnak. Innentől aztán nem lesz megállása: kijut Innsbruckba, ott végzi el a teológiát, s ott is szentelik pappá. Hazatérve előbb veszprémi szemináriumi tanár, aztán a központi papnevelde spirituálisa, majd kollégiumigazgató, valamint újból visszatérve Veszprémbe, 1917-től kanonok és irodaigazgató lesz. Rá szűk két évre pedig már püspök. A szentszék 1919 nyarán nevezi ki Vác püspökévé. Különös érzés lehetett ennek a pápai „fiúnak” – aki a pápai Nagytemplom szomszédságában született és nőtt föl – a váci püspöki székbe helyet foglalni, abba, amelyben 1759-1761 között váci püspökként Esterházy Károly, a pápai Nagytemplom építtetője is ülhetett. Hanauer biztosan érezhette ennek súlyát, s kötelezhette pápai születésűként is a méltó helytállásra.
Főpapi beiktatását követően óriási lendülettel veti bele magát a munkába. Egyházmegyéjében hamar orvosolja a háborús károkat, újraindítja a váci szemináriumot, a korábbinál sokkal korszerűbb papnevelő intézetet létesít, és sokkal mélyebb lelkiségű papság kinevelését határozza el. Igen érzékeny a kisemberek problémáira, éppen ezért jelentős hangsúlyt fektet a pasztorációra, az elhagyatottabb vidékek lelkipásztori ellátására. Valahogy úgy fogalmaz egy irodalom Hanauerről, hogy egész életét a „magyar Afrika” misszionálására tette föl, vagyis rendkívül fontosnak érezte a pasztoráció nélkül élő szórványkatolikusok – szórványtelepülések, puszták, kis falvak, tanyavilág lakossága – lelki kultúrájának emelését.
Akkortájt ebben segítségére vannak olyanok, mint Fechtig Adél bárónő és földbirtokos férje, Steer Ferenc, akiknek kezdeményezésével a szociális-karitatív, lelkipásztori kisegítő Szent Benedek Leányai – pl. Berecz Skolasztika, Hajós Placida, Fessler Mechtild, Molnár Maura nővérek – az Alföld homokján elindíthatják missziójukat.
A fáradhatatlan főpásztor két egyházmegyei zsinatot is tart (1921, 1930), s újabb templomokat és kápolnákat építtet Pest környékén, valamint számtalan jótékony akciót kezdeményez és pártfogol. Támogatja az iskoláztatás, a népművelés, a sajtó, a könyvkiadás, a nyomdászat ügyét; püspöksége alatt több szerzetesrend is nyomdát nyithat. Hanauer 1927-től a magyar parlament felsőháznak is tagja lesz, s abban a tisztségben is próbál hatni.
De építő szolgálatának máig legjobban emlegetett, legkiemelkedőbb fejezete az, ahogy a vészterhes időkben, a nácifasizmus idején megszervezi számos lengyel menekült, s üldözött zsidóember védelmét, hogy anyagi hozzájárulásával életre hívja és védőszárnyai alatt fönntartja a híres váci zsidó árvaházat. A hivatalosan a Lengyel Tiszti Árvák Háza név alatt számtalan zsidó gyermeknek menedéket nyújtó intézmény működtetésében segítségére van a végül Mauthausenben vértanúságot szenvedő lengyel újságíró-politikus, Henryk Sławik, a Pápa mellől származó neves magyar képviselő-államtitkár, id. Antall József és az ugyancsak náciellenes lelkületéről ismert bíboros, Serédi Jusztinián is.
Hanauer püspök szíve 1942. január 15-én, hetvenkét éves korában szűnik meg dobogni; holtteste a váci székesegyház kriptájába kerül. Érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy a Pápán született püspökök sorában – pl. Acsády Ádám Péter mellett – Hanauer Árpád Istvánnak is lehetne egy szép domborműves emlékjele szülővárosában, mondjuk a belváros szívében, a pápai Fő téren ma is álló szülőházának, az ún. „Botka-háznak” a homlokzatán, s mondjuk elhunytának közelítő kerek nyolcvanadik évfordulójára, 2022-re (ezt nemcsak Elsősorban pápai Városbarát Egyletünk tudná szívből kezdeményezni-támogatni Pápa vezetői felé, de személyesen Fölnagy Tibor Zsolt pápai festő, egyleti önkéntesünk is, akinek dédapjának a testvére volt az egykori neves püspök – s e sorok írójának is így oldalági rokona), emlékeztetve reá is a pápaiakat és az ide tévedőket! Fontos megemlíteni azért azt, hogy Pápa város jeles szülöttének, Hanauer Árpád István püspöknek az emlékezete máig ható, s ezt mi sem jelzi jobban, mint az, hogy pár esztendeje a Lengyel Köztársaság elnöke posztumusz elismeréssel, a Lengyel Köztársasági Érdemrend Parancsnoki Keresztje Posztumusz Kitüntetéssel ismerte el szerepét a második világháború idején, a magyarországi lengyel menekültek megsegítésében lévő elévülhetetlen érdemeiért.
Részlet a Felsőház 1927. november 25-én tartott 19. ülésének jegyzőkönyvéből, Hanauer Árpád István fölszólalásából:
„Amikor mi a múltnak emlékét akarjuk megörökíteni, nem kőben, ércben, hanem törvénycikkben, akkor nem tudunk megfeledkezni arról a szomorú jelenről, amelyben most élünk.
Itt áll, az ország háza előtt az a nagy szoborcsoport, melyet a minap leplezett le az egész ország. Hogyha interpretálni akarjuk, mi ennek a szoborcsoportnak jelentősége, én azt olvasom ki belőle, hogy az alkotó művész mintegy feltámasztani akarta azokat a nagy hazafiakat és azok látják a mostani állapotot, és ennek a mostani állapotnak szomorúsága rajzolódik le az ő arcukon. Amikor mi a múltnak emlékét ilyen ünnepélyes alakban tiszteljük, csak rá akarom terelni a figyelmet arra, mennyire szükség volna rá, hogy a jelennek is, a jelen szomorúságnak is valami emléket állítsunk. Vannak ugyan elszigetelt intézkedések, a hősök emlékének megüléséről, iskolai ünnepélyekről stb. azonban sokkal felemelőbb s a nemzet lelkébe belemarkolóbb volna az, hogy ha egy olyan emléknapot ülnénk, amelyik a mi egész szomorúságunkat magába foglalná, kidomborítaná és jelképezné.
Az Egyesült Államok régi hagyományaihoz híven november hónap utolsó csütörtökén ülik a Thanksgiving-Dayt. Ennek a Thanksgiving-Daynek jelentőségéről Washington, az Egyesült Államok alapítója 1779-ik évi proklamációjában azt mondja: Ezen a napon kérjük Isten bocsánatát a nemzetnek és másoknak vétkeiért és imádkozunk azért, hogy az igazi vallásosság terjedjen. Ezt a napot ez a nagy, szabad nemzet megszenteli imádságos lélekkel, és valami csodás komolyság ül akkor azon a szabad amerikai népen. Azt gondolom, mélyen t. Felsőház, hogy kiegészítése lenne a mi március 15-iki ünnepélyünknek, ha mi ennek a szomorú jelennek a szomorúságát egy ilyen szomorú nappal megünnepelnénk.
November 13-ára gondolok, amikor a nemzetgyűlés a győztes hatalmak nyomása alatt kénytelen volt elfogadni a trianoni szerződést. Ez a november egyébként is szomorú megemlékezésekkel kezdődik, különlegesen szomorú a mi hazánk történetében. 1918 novembere hozta ránk a csúf forradalmat, 1920. november 13-ika hozta a trianoni szerződést, 1921. novemberben hozták azt a másik kikényszerített határozatot, a király trónfosztásáról. Mi történt november 13-án? Ugyanaz, ami történt 1773-ban Varsóban, amikor három szomszédhatalom fegyveres ereje állott ott a lengyel országgyűlést körülvéve és megfenyegették az országgyűlést, hogy megszállják azonnal az egész országot, hogyha nem fogadják el a békediktátumot, amely Lengyelország felosztását jelentette. A történetíró megjegyzi, hogy akkor Varsóban az élvezetek árjában úszott mindenki, mulatságok, jelmezbálok egymást követték, kártyaszenvedélynek hódoltak az emberek, úgyhogy egy ember, egy képviselő két nap alatt 34.000 aranyat veszített el. Az emberek egymásnak gratuláltak, hogy megmentették az országot és ünnepélyes Te Deum-ot tartottak, egyedül csak a pápai nuncius volt az, aki azt mondotta, hogy inkább Jeremiás siralmait kellene énekelni és bűnbánó zsoltárokat.
Tisztelt Felsőház! Az 1920-as év november 13-ika sokban hasonlít az 1773-iki eseményekhez. Ezért azt hiszem, hogy amikor ezeknek a nagy hazafiaknak mi most ünnepet szentelünk és dicső emléküket megüljük, gondolkoznunk kell afelett, nem volna-e szükséges, hogy ennek a mostani szomorú jelennek is egy olyan szomorú emlékezést szenteljünk, hogy amint ezeknek a nagy hazafiaknak buzgóságából nagy erkölcsi erőt, nagy erkölcsi bátorságot merítünk, úgy a mai szomorú jelennek szomorú valósága, reánk nehezedő óriási súlya, az a sok vér, melyet ez a haza ontott, az elesett hősök, ez a feldarabolt ország, mindez a sok szomorú tény együttvéve olyan mementó legyen számunkra, hogy ebből lelkierőt merítsünk mindannyian abban a nagy pillanatban, amelyet a történelem meg fog nekünk hozni, amikor majd letöröljük ezt a szégyent és visszaszerezzük mindazt, amit elvesztettünk. Ebben a meggyőződésben a törvényjavaslatot elfogadom.”
(Forrás: Felsőházi napló, 1927. II. kötet. =
https://library.hungaricana.hu/hu/view/OGYK_FN-1927_02/?pg=20&layout=s&fbclid=IwAR3imblOGkwivMlnd_uYOWIZj6pu3oyac46Mjet6mYIrt-pvvfsnwhdupvE – Letöltés ideje: 2020. november 12.)
Írta-összeállította:
Kerecsényi Zoltán
(lokálpatrióta,
az Elsősorban pápai Városbarát Egylet
ügyvivője)
(Képek forrása: EpVE-archív, Internet –
vaciegyhazmegye.hu)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Felhasznált és ajánlott irodalmak:
- A békeszerződés vitája a magyar országgyűlésben – Gróf Teleki Pál beszéde. =
http://www.magyarkollegium.hu/pdf/trianon5.pdf (Letöltés ideje: 2020. november 12.)
- A nemzeti összetartozás napja – A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából. =
https://hu.wikipedia.org/wiki/A_nemzeti_összetartozás_napja (Letöltés ideje: 2020. november 12.)
- Kerecsényi Zoltán: Hanauer püspök emlékezete. = http://pmtt.hu/2017/02/22/hanauer-puspok-emlekezete/ (Letöltés ideje: 2020. november 12.)
- Kósa Károly: Szerzetesnők az Alföld homokján – Berecz Skolasztika és Szent Benedek Leányai. = https://www.bucsujaras.hu/tanulmany/kosa/skol.htm (Letöltés ideje: 2020. november 12.)
- Latorcai Csaba: Katolikus főpapok munkája az országgyűlés felsőházában 1927-től a Bethlen-kormány bukásáig. = https://www.uni-miskolc.hu/~egyhtort/cikkek/latorcai.htm (Letöltés ideje: 2020. november 12.)
- Lengyel posztumusz kitüntetést kapott Serédi Jusztinián és Lékai László bíboros. =
https://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20140918_lengyel_posztumusz_kituntetest_kapott_seredi_jusztinian_es_lekai_laszlo_biboros (Letöltés ideje: 2020. november 12.)
- Nagy Emese – Toroczkay Balázs (szerk.): A történelem tanúi – Trianon 1920. Pannon-Literatúra Kiadó, Kisújszállás, 2013.
- Rapallói egyezmény (1920) – A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából. =
https://hu.wikipedia.org/wiki/Rapallói_egyezmény_(1920) (Letöltés ideje: 2020. november 12.)
- Romsics Ignác: A trianoni békeszerződés. Osiris Kiadó, Budapest, 2007.
- Száraz Miklós György: Fájó Trianon. Scolar Kiadó, Budapest, 2019.
- Trianoni békeszerződés – A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából. =
https://hu.wikipedia.org/wiki/Trianoni_békeszerződés (Letöltés ideje: 2020. november 12.)
- Zeidler Miklós (szerk.): Trianon. Osiris Kiadó, Budapest, 2020.
* Az előző nap, 1920. november 12-én köttetett meg az ún. „rapallói egyezmény” az Olasz Királyság és a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság (a későbbi Jugoszlávia) képviselői, a volt Osztrák–Magyar Monarchiától elragadott Osztrák tengermellék, a történelmi Venezia Giulia (Julisch Venetien) tartomány adriai területeinek, Dalmáciának és az 1918-ig a magyar koronához tartozó Fiume város területének felosztásáról, az olasz-jugoszláv államhatár megállapításáról.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 02. 17:04, szombat | Helyi
Már 14 gólt lőtt a Perutz, amikor félbeszakadt a mérkőzése
A tavalyi ezüstérmes csere nélkül érkezett a Perutz stadionba, ahol annyi játékosa megsérült, hogy hét fő alá csökkent a csapat létszáma.
2024. November 01. 07:00, péntek | Helyi
Rendőrök a temetőkben!
A Pápai Rendőrkapitányság kiemelt figyelmet fordít az ünnepi időszakban a Pápán temetőkbe látogatók biztonságára.
2024. Október 31. 20:05, csütörtök | Helyi
Kiváló hangulatú halloweeni rendezvény a Gombkötő utcában
Így lesz egyetlen ember ötletéből egy fél várost megmozgató rendezvény. Rém jó este volt a Gombkötő utcában!
2024. Október 30. 15:09, szerda | Helyi
Grőber Attila: Pénzügyileg nehéz helyzetben vagyunk
A város polgármestere az elmúlt hónapban rengeteg egyeztetést folytatott le, többek között a város pénzügyi helyzetét is áttekintette.