Hírek
2019. December 22. 16:08, vasárnap |
Helyi
Forrás: Kerecsényi Zoltán
Hogyan ünnepelték a karácsonyt a régi pápaiak és környékbeliek?
Az ünnep közeledtével villantsuk föl, hogyan készültek karácsonyra a régi pápaiak és a környékbeli falusiak, hogyan ünnepelték meg Jézus születését, majd készültek az új esztendő fogadására.
„Beszélhetünk-e magyar karácsonyról? Biztosan állíthatjuk, hogy igen. Az ünnep gazdagságának egyik nagyon fontos eleme, hogy minden ország saját hagyományai együtt élnek a nagy közös ünnepi szokásrend egészével, s a modern ünnep elemeit is a maguk képére igazították, sajátos nemzeti jelleggel ruházták fel. A magyar néphagyomány rendkívül gazdag karácsonyi szokásai, bár jó részük már feledésbe merült, még mindig – esetleg újjászületve – itt vannak, ismerjük, gyakoroljuk őket. A karácsonyfa alatt összegyűlve talán nem is tudjuk, hogy régi betlehemes játékok dalait énekeljük… De már a mi hagyományainkká váltak azok is, melyek az egyetemes ünnepet jellemzik, bár nem mindig vagyunk tisztában eredetükkel, tartalmukkal. Csak gazdagodhatunk, ha mögéjük tekintünk, s felfedezzük, hogy egy nagy, a világot átható örömünnep részesei vagyunk, s hogy ünnepi szertartásaink részét képezik az emberi kultúra egészének…” – írja Tészabó Júlia tizenkét esztendeje napvilágot látott, szép karácsonyi képeskönyvében (Karácsony – Magyar hagyományok. Kossuth Kiadó, 2007.).
Az ünnep közeledtével jó fölvillantani az 1994-es Tanulmányok Pápa város történetéből – A kezdetektől 1970-ig című vaskos monográfiából Ács Anna történész, néprajzos muzeológus gyűjtése nyomán régmúltunk Pápájának karácsonyi-évbúcsúztató hagyományait:
„A Fő téren, a szökőkút körül a piacozó mézesbábosok-gyertyaöntő árusok egész karácsonyig árulták a különféle édességeket, díszeket, színes gyertyákat. December 24-én este a csordások, kanászok nagy ostordurrogtatással járták a várost. A gazdáktól bort és pénzt kaptak. Lövöldöztek is. Somfainé Pados Mária visszaemlékezett arra, hogy az ünnep éjszakáján az édesapja is a levegőbe szokott lőni. Ádám-Éva napjának délutánjától – sokszor már korábban is – betlehemesek köszöntötték az ünnepet házról-házra járva.
Gonddal készült a karácsonyi asztal e napon. Még az 1920-as években is akadt olyan család, ahol az ünnepi asztal alá terményeket tettek, az asztalra pedig cserépben kizöldült búzát a kisjézus szamarának. Karácsonykor nem lehetett szemetet kivinni a lakásból. Az ünnepi étkezések morzsáit is össze kellett gyűjteni és a húsvétihoz hasonlóan tűzbe vetni.
Szilveszter délutánján, illetve újév reggelén a legények, felnőtt férfiak frissen font fűzfavesszővel megcsapdosták a nőket, s közben ezt a szöveget mondták: »Kelléses ne légy az újesztendőben!« A férfiak köszöntöttek újévet e napon. A nők lencsét főztek, pogácsát sütöttek január elsején, hogy sok pénzük legyen az újesztendőben. Pénzt az év első napján nem adtak ki Pápán. Vízkeresztkor erre a célra szolgáló üvegben vizet szenteltettek az Öregtemplomban (Nagytemplomban). Ezzel szentelték meg a háborúba indulókat vagy a nehéz pályára lépőket… Egy pápai alsóvárosi, református takácsmester, Francsics Imre, aki versíró is volt, évről-évre saját verseivel köszöntötte a karácsonyt a szeretetvendégségekben, ahová meghívást kapott. A gyülekezet előtt és a szeretetvendégség hallgatósága előtt gyakran mondta el saját, vallásos témájú verseit is. Részlet a Karácsonykor címűből:
»...Megtartó Úr Krisztus karácsonyi vendég,
Reménykedő szívvel sietek ím feléd,
Hallgass meg kegyesen, áldva tekints rám,
Könyörülj meg rajtam, halld meg buzgó imám.
Midőn karácsonykor földünkre születtél,
Mindeneket újjá, s boldoggá teremtél.
Újítsd meg szívem is, töltsd meg élő hittel
Hogy szerethesselek megtisztult lélekkel...«”
Kevesen tudják, hogy a magyar szépirodalomban a karácsonyfa 1854-ben, az egykori pápai diák, későbbi pápai díszpolgár, Jókai Mór A koldusgyermek című karácsonyi tárgyú elbeszélésében jelent meg először. A méltatlanul elfeledett, pápai fölmenőkkel bíró író-költő, Somogyváry Gyula A hadtest hű marad című regényének alábbi kedves részlete a karácsonyfaállítás és betlehemezés szép hagyományát idézi föl. A regényjelenet az 1848 előtti karácsonyon, a pápai Kígyó utcában játszódik:
„Abban az időben még nem ismerték nálunk a karácsonyfa állítás kedves szokását.
Magam is csak Bécsújhelyen láttam először, Bauer Tituszék karácsonyestéin. Akkor még Elizke is tíz-tizenkét esztendős lehetett, s a gömbölyded újhelyi patikusházaspár a szívét is ráaggatta volna a kislányának szánt karácsonyfára a piros almák, aranyozott diók és apró gyertyácskák közé.
A karácsonyfának örvendező kislány meghatott boldogsága felejthetetlen képként maradt meg bennem. S ez a kép nemcsak újszerűségénél fogva volt százszor világítóbb és melegebb régebbi emlékeimnél, hanem azért is, mert sugárzó ellentétként ragyogott a tullni utásziskolában töltött szomorú karácsonyaink után...
Negyvenhét karácsonyára hát megadta a Jóisten, hogy asszonyom is volt, gyermekem is, meg – édesanyám is. Az öcsém ugyan Bécsben tolta a szelet, de tudtam, hogy ezen az estén köztünk lesz a gondolata. Mert akármilyen szeles világcsavargó volt is, a lelke mindig átölelve tartotta az édesanyánkat meg engem.
Ezen a szenteste előtt való délutánon kisurrantam hazulról a határba, s a hantai fenyvesből hazahoztam egy háromarasznyi kis fenyőt. Azután bementem a festékesboltba, vettem egy kis üveg aranylakkot, a cukrászdában édességet, a bábsütőnél apró gyertyákat, s nagy titokban becsempésztem mindent a fáskamránkba. Alma meg nagyszemű dió akadt odahaza is.
Se Klári, se édesanyám nem vett észre semmit. Odabent örvendeztek a már-már lábacskáira álló kisfiam körül, a vígan lobogó kályha melegében. A fáskamra hideg volt, akár a jégverem. Ugyancsak fújogathattam a körmeimet, amíg bearanyoztam a húsz szem diót, vékony drótból kampót fabrikáltam rájuk, pamutfonalat kötöttem az édességre, ráaggattam őket a fára, s hozzákezdhettem a gyertyácskáknak a fenyőágakra való drótozásához. Mire végeztem evvel, be is sötétedett.
Beloptam a fácskát az ablakon át a kisebbik szobánkba, majd a konyha felől bekerültem a családomhoz.
Klári éppen meggyújtotta a mécsvilágot, s rám vetette nagy, sötét szemét:
- Merre járkált, Lelkem-uram? – kérdezte szíves szóval. - Mára igazán abbahagyhatná a munkát.
- Nem munkában jártam, kedves.
- Hát? – nyílt rám a szeme anyámnak is.
- Világosságért és melegségért – mosolyogtam titkolózva.
Erre még csodálkozóbban néztek rám.
Hanem az újabb kérdést elvágta valami lábdobogás és csoszogás az udvarról.
A kis szolgálónk, meg a Julis nene bedugta a fejét az ajtón.
- Betlehemesek! Betlehemesek!
S már behallatszott a betlehemes gyerekhad kérdése is az ablakon:
- Dicsértessék a Jézus Krisztus! Szabad-e az ajtó a betlehemjáróknak, kis Jézus szógáinak, Szűz Mária cselédgyeinek, Szent József pásztorainak?
- Szabad! Szabad! – villant meg a párom szeme.
- De csak a konyhában, gyerekeim! – tette hozzá édesanyám. - Behordanák a havat, lucskot a lelkeim, pedig ügyelnünk kell, mert kisgyermek van a házban.
A betlehemesek betolongtak hát a konyhába, s rákezdték az ősi mondókákat. A két, fehér ingbe bújt, subás, csizmás, papírsüveges kis angyal vígan ugratta ollórácsos szerkezetén a csillagot, a kócbajuszú, kócszakállú pásztorkák horkoltak a földön, s a picike Betlehemben fölpislogott a kis gyertya.
Elzengett a pásztorok éneke, az angyalok éneke, s már a bojtárok mondották el hódolatukat meg bolondos kis mókáikat.
Klári átadta a fiúcskát édesanyámnak, s kiment az éléskamrába, hogy néhány almát, diót, kolbászszálat hozzon a betlehemeseknek.
Akkor hírtelen hátrahúzódtam a kisebbik szobánkba, meggyújtottam a karácsonyfa gyertyáit, s a csöpp kerek asztallal együtt, amelyen a fácska állott, odaállítottam a nyitott ajtóba. Először az éneklő kisgyermekek közül az egyik bojtárkának maradt tátva a szája, s meredt a karácsonyfára a szeme.
Azután a nagyobbik angyal hagyta el az éneket, s lépett közelebb ámuldozva, végül az egész betlehemes had elnémult, és csak egyetlen önfeledt szó rebbent föl a padmaly felé:
- Né!...
Akkor lépett ki mögöttük az éléskamrából a párom. És akkor fordult meg a kisfiammal az édesanyám is. Tíz szempárban ragyogott föl a fény, és tíz embernek lett sugarasabb, melegebb, meghatottabb a karácsonya, mint azelőtt.
A betlehemeseknek teletömte a tarisznyáját a feleségem, s ráadásul én is a csodálkozó csőrükbe meg zsebükbe nyomtam néhány marék édességet. Avval elköszöntek.
Akkor került a mi meglepetéseinkre a sor. Apróságokat ajándékoztunk egymásnak, hiszen szegények voltunk. De a szívünket adtuk velük, hát megtelt a lelkünk örömmel.
A kisfiam elé fabáránykát, falovat meg fakardot tartottam. A gyermek az állatok után nyúlt, de utóbb mégis a kard felé hadonászott apró kezeivel. A párom elnevette magát:
- Ez a maga régi katonavére, lelkem-uram! Az apa letette a kardot, a fiú fölveszi. Pedig jobban szeretném, ha földdel, jószággal bíbelődne egész életében, semhogy idegenben szolgálja a császárt. A kard – maradjon a szögön a mi házunkban!
Dehogyis sejtettük akkor, hogy a rákövetkező karácsonykor kard csörömpöl a férfiak oldalán, s hóban, sárban, éhesen és reményvesztetten hátrálunk Buda felé, a sarkunkban Windischgrätz üldöző dragonyosaival...”
A fönti Somogyváry-regényrészletben megjelenik az alma és a dió, mint dísz. A régi világban szokás volt ezeket a terményeket Pápán és a környező falvakban is a karácsonyfákra aggatni szimbólumként. Manapság ezeket színes üveg- és műanyaggömbök helyettesítik a családok ünnepi fáin.
Érdemes újra a jeles művészettörténészt, Tészabó Júliát idéznünk:
„A karácsony estéjén a szobában felállított karácsonyfa protestáns, evangélikus eredetű. A reformáció idején egyes karácsonyi szokások, mint például a betlehemezés, a paradicsomjáték vidám, gyakran vaskos szövegük miatt üldözötté váltak. Az emberek azonban e szokásokból mégis megőrizték az életfát, s családi közösségben az előtt énekelték a régi karácsonyi énekeket. A hagyomány a karácsonyfa születését Luther Mártonnak a nevéhez kapcsolja. Luther, a protestánsok többségével ellentétben, kevésbé ellenezte a régi szokások továbbélését. Valószínűleg a kereszténység korábbi hagyományait követte azzal, hogy a nagyon erősen élő tradíciók egyes elemeit beépítette az új szokások rendszerébe. Ezért is kapcsolódhat az ő személyéhez az a szokás, amely az ősi pogány termőágat a reformáció által is megőrzött keresztény szimbólumokkal díszítette fel, s a családi ünnep bensőségességét Jézus születése és személye köré rendezte el. A gyertyáktól ragyogó karácsonyfa arra a csillagos égre emlékeztetett, amelyből Krisztus alászállt…
A karácsonyfa ikonográfiájában a leghagyományosabb díszek szinte mindegyikét Jézus születésének bibliai történetéhez kapcsolják. Itt sem hagyhatjuk figyelmen kívül azonban azt a sok ősi, kereszténység előtti elemet, melyet ezek is magukba olvasztottak amellett, hogy megjelenik bennük Ádám és Éva történetéből a két paradicsomi fa szimbólumrendszere is. A fa ágain tekerőző füzérek, papírszalagok az Ádámot és Évát megkísértő kígyót jelenítik meg, ahogy az almának is van ilyen értelmezése… A gyümölcsök közül az alma volt a karácsonyfa legfontosabb dísze. Az alma hagyományos Jézus szimbólum. Erre utal a népi szöveg: »A kis Jézus aranyalma, Boldogságos Szűz az anyja.«
De a paradicsomi fa gyümölcsére való utalásként is megjelenhetett a karácsonyfán… A dió is ősi Krisztus-jelkép: ahogy a dió a héjában, a Megváltó anyja méhében, majd a sziklasírban rejtőzött. Nemcsak a karácsonyesti étrend fontos része mind a mai napig (diós bejgli), a fa díszei között is természetes vagy mesterséges formában megjelenik, sőt napjaink kézművesek készítette díszei közé visszatért a dióhéjba rejtett apró pólyásfigura, gyermek Jézus is…A karácsony iparszerűvé és kereskedelmivé válásának egyik legkorábban megjelenő területe volt a karácsonyfadíszek tömeggyártásának beindulása. Szinte a szokás elterjedésének kezdetétől felismerhető az a folyamat, amely végül a természetes díszítőelemek, az édességek, a növényi termések – alma, dió, toboz – kiszorulását és mesterséges változataikkal való helyettesítését eredményezte…”
A Pápa közeli, főleg Somló melletti falvakban – István vértanú napjától Vízkeresztig – sokáig élt a regölés hagyománya. Ez az igen régies köszöntő szokásunk sajnos a XX. század közepére elhalt. Az egyik legősibb népszokásunk tulajdonképpen az adventi várakozás betetőzésének számított: Jézus Krisztus megszületésével elhozta nekünk a fényt, a regölés pedig ezt a fényt hivatott megerősíteni. A regösénekek termékenységvarázsló, összeregölő, jókívánságokat nyújtó énekek voltak. A regösök karácsony másnapján, azaz december 26-án indultak útnak, a házak előtt megállva kérdezték, „szabad-e regölni?”, majd a háziaktól bebocsátást nyertek. A regösök többnyire olyan helyeken kopogtattak, ahol házasulandó fiatal pár lakott, – az ő összeregölésük a népszokás egyik meghatározó eleme volt. Emellett sok jót kívántak a gazdának és a ház lakóinak, bőséget terményekben és háziállatokban, s ezért cserébe illett őket megvendégelni, a tarisznyájukat megtömni.
Az egyik ősi regösénekünk a Pápa közeli Iszkázról maradt fönn, melyet a néhai pápai diák, későbbi neves költő, Nagy László segített megőrizni gyűjtése által. Nagy László kezdeményezésére 1975-ben néhány idősebb iszkázi férfi emlékei alapján fölelevenítette, eljátszotta a szokást. Erről forgatta Székely Orsolya Balázs Béla-díjas magyar filmrendező Regősének című, hallatlanul értékes dokumentumfilmjét:
„Eljöttek, eljöttek Szent István szolgái,
régi szokás szerint szabad megtartani,
haj regö rejte, azt is megengedte
a teremtő Úr Isten.
Amott legelészik
Csodafiu szarvas
Csodafiu szarvasnak
ezer ága boga
ezer ága bogánál
ezer mise gyertya
gyujtatlan gyulladjék
oltatlan aludgyék
haj regö rejte, azt is megengedte
a teremtő Úr Isten.
Kelj föl gazda, kelj föl,
Isten száll a házadra,
seregével, urával,
szárnyas angyalával,
terített asztalával,
teli poharával,
égő gyertyájával,
haj regö rejtem, azt is megengedte
a teremtő Úr Isten…”
(Összeállította és a fotóillusztrációkat készítette:
Kerecsényi Zoltán, lokálpatrióta.)
Ezek érdekelhetnek még
2025. Április 13. 20:37, vasárnap | Helyi
Perutz: Győzelem a sereghajtó otthonában
A Veszprém vármegyei labdarúgó-bajnokság 23. fordulójában a sereghajtó Gyulafirátóthoz látogatott a pápai együttes, ahol 3-0-as félidő után 4-1-es győzelmet aratott.
2025. Április 13. 13:40, vasárnap | Helyi
Egy pillanat alatt vált kilátástalanná a bakonyszentlászlói család helyzete – Gyűjtést szervezünk Veráéknak!
Egy tragikus munkahelyi baleset írta át pillanatok alatt egy tervekkel teli család életét. Vera egyedül maradt három és fél éves kisfiával és májusban születendő gyermekével.
2025. Április 12. 12:05, szombat | Helyi
Takarítás és virágültetés a közlékben, szemétszedés a belvárosban
A Pápai Polgárok harmadik alkalommal szervezték meg közleszépítő akciójukat, amelyet ezúttal egy belvárosi szemétszedéssel kötöttek egybe, a TeSzedd országos kezdeményezéshez csatlakozva.
2025. Április 12. 12:00, szombat | Helyi
Két autó ütközött a Török Bálint utcai körforgalomban
A tűzoltók és a mentők is a helyszínre érkeztek.