Hírek
2019. November 12. 14:55, kedd | PR
Érkezik a gazdasági válság? Mit hoz az autóiparban dolgozóknak?
Azt már bő két évvel ezelőtt is lehetett látni, hogy az autóiparban várható eladások globális csökkenése válaszút elé fogja állítani az autóipart.
Válság lesz, a krízis mértéke viszont kérdéses. Az európai autógyártás térképén a hazai motor-és autógyárak is megtalálhatóak, közülük kiemelkedik a győri Audi, a kecskeméti Mercedes, az esztergomi Suzuki és egyebek mellett a szentgotthárdi Opel-gyár. Bár jelenleg nehezen elképzelhető, hogy jelentős tömegek maradjanak munka nélkül, az autóipar európai szintű válságának elmélyülése az autóiparban dolgozó magyar munkavállalókat is veszélyeztethetné.
A válság jele nálunk nem tapasztalható
A napokban kijött friss KSH adatok alapján az autóiparban dolgozó magyar munkavállalóknak egyelőre nincs mitől tartaniuk (ide tartoznak az összeszerelők, hegesztők, raktárosok, stb.). A feldolgozóipari termelés 30 százalékát képviselő járműgyártás kibocsátása nyár elején több mint 15 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. További pozitív fejleménye volt az első félév vonatkozó folyamatainak, hogy az autóipari export is hasonló mértékben, 17 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi szinthez képest. Bár a felszínen mutatkoznak a válság jelei, az autóiparban feltételezett visszaesés makrostatisztikai értelemben egyelőre nem érzékelhető.
Minden a német autóipartól függ?
Németországban nem csak az autóipar van bajban. A makrogazdasági adatokból jól látszott már az idei második negyedéves adatok napvilágra kerülése után is, hogy gyakorlatilag az összes német iparág piros számokkal zárta a ciklust. Ráadásul nem kis mértékben, 1,7 százalékkal esett vissza a német ipar teljesítménye az idei második negyedévben a tavalyi adatokhoz képest. A feldolgozóiparban csaknem háromszor rosszabb értéket hoztak annál, amit az elemzők korábban vártak.
A magyar autóipar bizonyos értelemben a kivárásra játszik
A hazai autóipar reakciója – ide értve természetesen a kapcsolódó iparágakat is – a fentebb részletezett, illetve gyakorlatban is megtapasztalt jelenségekre, alapvetően nemzetközi folyamatokra vezethető vissza. Az autóiparban nemzetközi szinten ugyanis már bő egy évvel ezelőtt érezhető volt a csökkenés, a szektor termelési adatai durván 1 százalékos termeléscsökkenést mutattak globálisan. A folyamatot az sem tette jelentéktelenné, hogy bár Európában is csupán néhány százalék körüli volt a visszaesés, addig Kínában meghaladta a 4 százalékot. Minket persze elsősorban az Európára vonatkozó előrejelzések érdekelnek, amelyek 2019-re sajnos továbbra is az eladások minimális csökkenését vetítik előre. Nagy kérdés persze az, hogy a termelés tekintetében okoz-e majd ez a tendencia érdemi visszaesést. További érdekes adat, hogy a magyarországi üzemmel rendelkező nagy német autógyártó cégek közül a Volkswagen árbevételének nagyjából 44, a Mercedes árbevételének 27 százalékaszármazott kínai exportból. Egyesek szerint akecskeméti Mercedes-gyár bővítésének elhalasztásamögött is a kínai lassulás lehetett az egyik ok.
Az autóiparban dolgozó magyarok nem maradnak munka nélkül
A piaci elemzők szerint a globális autópiac jelenlegi állapotában nem valószínű, hogy jelentős tömegek maradjanak munka nélkül. A következmények mértéke persze egyenes arányban van a visszaesés mértékével, így 2019 végén meglehetősen nehéz sebészi pontosságú előrejelzést adni. A szakemberek úgy vélik, hogy amennyiben nem egy történelmi horderejű válság előtt állunk, a munkaerőpiac alkalmazkodni fog a változásokhoz és az autópiac változó igényeihez. Az aggodalomra nincs ok önmagában azért sem, mert szinte minden hazai autóipari vállalat egyik legnagyobb kihívása az új munkaerő gyárszalagok mellé csalogatása és persze utóbbival párhuzamosan a bérek felzárkóztatása. Egy kisebb dekonjunktúra esetén az új lehetőségek száma nem bővülne olyan gyorsan, mint eddig. 2022-ig a bejelentett kelet-magyarországi beruházások több ezer munkahelyet teremtenek, ami szintén béremelkedést és belső migrációt eredményezhet.
Forrás: bmax.hu
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 21. 10:04, csütörtök | PR
7 százalékos volt a gyerekinfláció
olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
2024. November 15. 12:47, péntek | PR
A myempire casino baccaratjának története
2024. November 14. 10:32, csütörtök | PR
K&H: félénkebbek a középkorú magyarok, hiába a nagyobb jövedelem
sokan borúsan látják a jövőt
2024. November 13. 09:17, szerda | PR
K&H: vajon a pénzüknél maradnak a fiatalok?
Saját fizetésük alakulását tekintve a dolgozó fiatalok többsége, 75 százaléka fizetésemelésre számít.