2022. augusztus 16, kedd - Ábrahám

2020. Április 09. 08:06, csütörtök | Bulvár

Először készült felvétel galaxisok ütközéséből eredő, nagy erejű anyagsugárról

Először készült felvétel galaxisok ütközéséből eredő, nagy erejű anyagsugárról, úgynevezett relativisztikus jetről.

Az amerikai Clemson Egyetem kutatói és külföldi kollégáik készítették az első fotografikus bizonyítékot arról, hogy egyesülő galaxisok töltéssel rendelkező részecskékből álló anyagsugarat tudnak kilövellni, melynek sebessége megközelíti a fényét.

A kép két fiatalabb, spirálalakú galaxisból kialakuló anyagsugarat mutat - idézte a phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál az Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányt.

Az anyagsugár vagy plazmakilövellés viszonylag fiatal kora tette lehetővé, hogy a kutatók világosan lássák az eredetét.

Általában olyan nagy erejű a kilövellés fénye, hogy nem látjuk mögötte a galaxist - mondta Marco Ajello, az egyetem professzora.

Az anyagsugarak az univerzum legnagyobb erejű jelenségei. Több energiát bocsátanak ki egy másodperc alatt, mint a Nap egész élettartama idején. Az energiát sugárzás, intenzív rádióhullámok, röntgensugarak és gammasugarak testesítik meg.

A képet a világ legnagyobb, földi bázisú, 8,2 méter hosszú űrtávcsöve, a Hawaii-szigetek egy hegycsúcsán álló Subaru segítségével készítették.

Ajello úgy véli, a kutatócsoport a TXS 2116-077 és egy hasonló tömegű galaxis ütközését kapta el, ez már a második ütközésük volt a képen látható gáz mennyiségéből ítélve.

Évmilliárdok múlva a Tejútrendszer is összeütközik a szomszédos Androméda galaxissal a tudósok számításai szerint.

2022. Augusztus 16. 11:07, kedd | Bulvár

Rengetegen buliztak a Sziget fesztiválon

Számításaink szerint mintegy 450 ezren buliztak az idei Szigeten. A nyitónap teltházas volt, további kettő, a pénteki és a szombati csaknem teltházas - mondta a fesztivál főszervezője hétfőn este az MTI-nek.

2022. Augusztus 15. 19:14, hétfő | Bulvár

Johnny Depp Al Pacinoval készít játékfilmet

Johnny Depp 25 év kihagyás után ismét rendez: a sztár az olasz festőművész és szobrász Amedeo Modiglianiról készít játékfilmet - számolt be róla hétfőn a The Hollywood Reporter.

2022. Augusztus 15. 13:08, hétfő | Bulvár

Két hónapon belül két főnyereményt söpört be a lottón egy szerencsés

Két hónapon belül kétszer is megütötte a főnyereményt egy férfi Maryland állam lottójátékán az Egyesült Államokban.

2022. Augusztus 15. 08:03, hétfő | Bulvár

Hosszú: ha úszom tovább, ennél jobban szeretnék felkészülni

A hazai rendezésű világbajnokság után Hosszú Katinka elfáradt, és nem tudott megfelelően felkészülni a Rómában zajló Európa-bajnokságra.