Hírek
2016. Január 31. 05:00, vasárnap |
Belföld
Forrás: mti
Az üzemanyagár-változásnak nincs jelentős hatása az élelmiszerek árára
Az üzemanyagár-változásnak nincs jelentős hatása az élelmiszerek árára, mivel annak alakulását teljesen más folyamatok, elsősorban a nem feldolgozott termékek áremelkedése befolyásolja,
az összhatás pedig nem jelentős még komoly üzemanyagár-csökkenés esetén sem - derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt.-nek az MTI-hez szombaton eljuttatott elemzéséből.
A kutatásban az elmúlt időszak drasztikus üzemanyagár-csökkenésével kapcsolatban vizsgálta a GKI, hogy a változás milyen hatással van a gazdaságra, ezen belül elsősorban az élelmiszerárakra.
Az elemzés szerint az üzemanyag-árváltozás közvetett hatásait a fogyasztói árindexben azoknál a termékeknél és szolgáltatásoknál lehet nyomon követni, amelyek előállításuk során, illetve a szolgáltatás végzésekor jelentős mennyiségben használnak fel üzemanyagot.
A feldolgozott élelmiszerek esetében a termelési költségeken belül az üzemanyagok súlya 1,5 százalék, míg a nem feldolgozott élelmiszereknél átlagosan 6,5 százalék lehet - írják.
Ha azt feltételezzük, hogy a két ágazat értékesítési áraiban is a fenti aránnyal szerepel az üzemanyag, akkor a nem feldolgozott élelmiszerek áralakulásánál a 2015-ös több mint 11 százalékos üzemanyag-árcsökkenés 0,5 százalékkal mérsékelhette az árakat, a feldolgozott élelmiszerek esetében pedig 0,1 százalékkal - derül ki a kutatásból.
A húsnál, a tejtermékeknél és akár a pékárunál a decemberi fogyasztói árindexben "többé-kevésbé" megjelenő éves termelőiár-csökkenés sokkal inkább a világpiaci energiaár-csökkenéshez köthető, mint kizárólag az üzemanyagéhoz - áll a tájékoztatásban.
A szállítás esetében az üzemanyagárak a költségek 24,6 százalékát teszik ki, ami kiemelkedőnek számít, a szállítási tevékenységnél azonban mégsem mutatható ki az üzemanyagok árváltozása, a közlekedési szolgáltatások ára 2015-ben 1,4 százalékkal emelkedett. Ennek oka, hogy a fogyasztói árindexben a szállításhoz kapcsolható árak zöme szabályozott árú, így csak a szabályozókat illeti felelősség amiatt, hogy nem érvényesítették az üzemanyag árcsökkenését - írják.
A felmérés készítői szerint ezeknél a szolgáltatásoknál (MÁV, BKV és városi közlekedési vállalatok, taxi) a múltbeli veszteségeket pótolták a statisztika szerinti 2015-ös 58 forintos dízelárcsökkenéssel, míg a lakosságnak végzett szállítás területén 1,5 százalékos volt az áremelkedés - írja a GKI.
Ezek érdekelhetnek még
2024. December 08. 08:35, vasárnap | Belföld
Nébih: visszahívta és kivonta a forgalomból a Lidl Magyarország az Adventi kalendárium nevű édességét
A Lidl Magyarország visszahívta és kivonta a forgalomból a 75 grammos kiszerelésű Adventi kalendáriumát (csokoládé) érzékszervi probléma miatt - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szombaton az MTI-vel.
2024. December 08. 08:34, vasárnap | Belföld
Schmidt Mária: Csurka István hivatása, vallása a magyarság sorsa volt
Csurka István hivatása, vallása a magyarság sorsa volt, és csak ez érdekelte, ez fűtötte - hangsúlyozta a Terror Háza Múzeum főigazgatója szombaton Lakitelken.
2024. December 07. 08:54, szombat | Belföld
Meteorológia: jelentősen csökkent a vasárnapi csapadék esélye
Módosult a Darragh névre keresztelt ciklon mozgásának iránya, így jelentősen csökkent a vasárnapi csapadék esélye - írta a HungaroMet Zrt. a Facebook-oldalán pénteken.
2024. December 07. 08:51, szombat | Belföld
Elnök-vezérigazgató: teljes lendülettel épül a debreceni BMW-autógyár, a tervek változatlanok
A BMW új debreceni gyárának építése teljes lendülettel zajlik, az ezzel kapcsolatos tervek változatlanok - közölte a gyár elnök-vezérigazgatója pénteken az MTI-vel.