Városlista
2025. december 5, péntek - Vilma

Hírek

2025. Július 27. 09:40, vasárnap | Helyi
Forrás: Bernáth Ramóna

Az elektromos rollerek magyar valósága

Az elektromos rollerek magyar valósága

Mikromobilitási eszközként az elektromos roller arra hivatott, hogy megkönnyítse az emberek életét. Könnyedén hozzáférhető, kezelése egyszerűbb mint egy személygépjárműé, ezért szinte bárki, bármikor használhatja.

Magyarországon ma már több mint 100 ezer darab jár-kel fel-alá, pontosabban, száguldozik össze-vissza: munkába, iskolába mennek vele, illetve munkaeszközzé is vált, például az ételfutárok számára.

A következő cikk azokról szól, akik nem megfelelően használják az elektromos rollereket, emiatt baleseteket okoznak és szenvednek el. Röviden megvizsgálom, hogy Magyarországon jelenleg a KRESZ és egyéb szabályok hogyan korlátozzák a használatukat. Végül arról írok, hogy hazánkban milyen kilátásaik vannak a jövőben.

„Én vagyok a világ ura.”[1]

Önmagában az elektromos rollert egy kiváló találmánynak lehetne tartani, ha nem jönne képbe az ember. Elsősorban azok a felnőttek és a felnőtt kor küszöbén lévő tinédzserek, akik úgy mennek vele, hogy nem ismerik a KRESZ-t, vagy de, csak egyszerűen kisebb teljesítménnyel forog az agyuk, mint a rollerük. Szerintem az ilyen emberek vagy azt képzelik, hogy ők mindent helyesen csinálnak, vagy azt, hogy egyedül vannak a világon, és nem létezik még csak a „társadalom” szó sem.

Személyes tapasztalataim ezekkel a „tüneményekkel”:

  • a csengő használatát nem ismerik, úgy előznek meg a semmiből, amikor te pont egyet lépsz oldalra, és csak centiken múlik, hogy nem ugrasz fel a kormányra, hogy romantikusan menjetek tovább együtt a naplementébe
  • ketten mennek egy rolleren, mert az milyen muris, és „mi az már, hogy ránk szólnak, mert majdnem elütöttük őket a sarkon, mert nem néztünk körül, pfff, miért nem néztek ŐK körül jobban”
  • apa és fia Forma 1-eseset játszanak az autókkal, és egy motoros kisgyerekkel tele levő utcán, mert az szintén, milyen muris, főleg, ha repül a gyerek a motorról, mert, „bocs, hogy nem hallottál, ahogy full némán kiszáguldok a kocsi mögül” (nehogy megijedj, ez nem történt meg, mert ÉN figyeltem)
  • „Menő vagyok, mert a fővárosban képes vagyok a csúcsforgalomban menni az úton, a kislányommal elől, és ügyesen megálltam két centire az elmenő villamos előtt. A nap hőse vagyok!”

És csak így tovább. Szerintem mindenki tudna felhozni nem egy-két példát arra, amikor bosszúságot okoztak a rolleresek.

A legaggasztóbbnak azt tartom, hogy a kiskamaszok körében is nagyon népszerű lett az e-rollerrel való közlekedés. A legtöbb esetben ők tényleg nem ismerik a KRESZ-t, vagy csak nagyon minimálisan, ezért szabálytalanul közlekednek, veszélyeztetve magukat és a környezetüket is. Másrészt, mivel természeténél fogva a gyermek hajlamos leutánozni azt, amit a felnőtt csinál, ezért, ha azt látja, hogy apa az autók közt szlalomozik vele, teljesen védtelenül, nagy valószínűséggel ő is ugyanígy fog tenni, amikor egyedül vagy a jövőbeli gyermekével közlekedik.

Száguldás, roller, baleset…[2]

A fenti esetekben szerencsére (mert tényleg csak a szerencsén múlott, hogy nem volt egy kis „puszilkodás a betonnal”), nem lett komolyabb baj. Viszont a hírekben és a közösségi oldalakon rengeteget lehet olvasni, látni, hogy mennyi baleset történik az elektromos rollerek nem megfelelő használata miatt, vagy éppenséggel az adott illető rendesen megy vele, csak nem elég körültekintően, illetve nem fogja fel, vagy csak szimplán nem akarja, hogy mégis mekkora erő van a keze alatt.

Az Országos Rendőr-főkapitányság Délmagyarnak küldött hivatalos válaszából kiderül, hogy 2025-ben már több mint 100 olyan közúti balesetet rögzítettek, amelyeket az e-rolleresek okoztak. A Világgazdaság cikke alapján megtudhatjuk, hogy 92%-ban a járművekben, 5%-ban a tárgyakban esett kár és 3%-ban személyi sérülés is történt. A rögzítetlen balesetek és szabálytalanságok száma viszont ennél jóval magasabbak lehetnek, kiindulva abból, hogy a rolleresek 10-ből 9 esetben semmilyen védőfelszerelést nem használnak, és úgy közlekednek, mintha az övék lenne az egész világ.

Mostanában a Bethesda Gyermekkórház Facebook postjai jönnek velem szembe, amelyekben gyerekek elektromos rollerezés közben szerzett, komolyabb sérüléseit mutatják meg. Brutálisak. A kórházba napi 5-6 gyermek érkezik e-rollerezés közben szerzett sérülésekkel. Postjaikban hangsúlyozottan arra kérik a szülőket, hogy kellőképpen készítsék fel a gyermekeiket az e-rollerrel való helyes közlekedésre, és hogy a gyermekek is óvatosan, körültekintően menjenek vele.

ERROR (439)[3] a keresett egyedi KRESZ szabályozás nem található

Magyarország azok közé az országok közé tartozik, amelyek a leggyengébben szabályozzák az e-rolleres közlekedést. Jelenleg az elektromos rollerek nem szerepelnek a magyar KRESZ-ben, hanem a kerékpárosokra vonatkozó szabályok vonatkoznak rájuk. (Csak érzékeltetés szempontjából, hogy ez milyen abszurd: míg ahhoz, hogy egy kerékpárral képesek legyünk 40-50km/h-val hajtani végig az úticélunkig, egy profi kerékpárversenyző képességeivel kell bírnunk, addig ehhez az e-rolleren elég egy kicsit jobban meghúzni a kart, amire egy kisgyerek is képes.)

Jogi meghatározásuk alapján „elektromos meghajtású segédmotoros kerékpárnak” minősülnek, tehát nincs külön kategóriájuk. Többek között a következő jogszabályok korlátozzák az e-rollert használókat:

  • ittasan tilos igénybe venni
  • járdán nem lehet menni vele, csak akkor, ha tábla engedélyezi
  • kötelező felszerelések a rollerre: csengő, prizma, lámpák, fékek
  • max. sebesség: 25km/h

A védőfelszerelés csak erősen ajánlott, viszont a nagyobb teljesítményű rollerekre kötelező a felelősségbiztosítás. Lényegében egy pár tízezer forintos roller fontosabb mint egy emberélet. A rendőrség csak tanácsokat fogalmaz meg, hogy a rolleresek és a többiek hogyan ne közlekedjenek, hogy elkerüljék a baleseteket: pl. ne használjanak fül- vagy fejhallgatót, körültekintően közlekedjenek stb.

De lássuk be, hogy a hétköznapi emberek általában nem arról híresek, hogy jogi könyveket bújnak a szabadidejükben. De ha mégis jártasak a jogban, az egyedüli elrettentés a jogszabályt sértő használatra a pénzbüntetés, aminek kifizetése után, ugyanúgy helytelenül használhatják tovább, nem foglalkozva még a saját testi épségükkel sem. Mi magyarok általában nem szeretjük, ha megmondják nekünk, hogy mit csináljunk, vagy éppenséggel mit ne csináljunk, ezért, amíg nem vezetnek be komoly büntetéseket és szigorításokat az e-rollerekre, addig nem lesz komolyabb változás a rollerezők viselkedésében.

Jöhet a megváltás?

Szépen-lassan (csak évek kérdése volt megint) újra rájövünk arra, hogy az ember hiába számít a legintelligensebb lénynek, szabályozni kell szinte mindent, amit használhat és csinálhat, lehetőleg egyszerű, érhető és kötelezően magtanulandó formában, mert megkötések nélkül a való világ könnyedén átalakulhat egy GTA és Fortnite világainak keverékévé.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium beharangozta, hogy 2026-tól új KRESZ-t terveznek bevezetni hazánkban, amely már külön közlekedési eszközként tartaná számon az elektromos rollereket, nagyobb hangsúlyt fektetve a szabályozásukra. A végleges koncepció még nem készült el teljesen, az Építési és Közlekedési Minisztérium úgy tervezi, hogy a néppel együtt dolgozza ki a végleges szabályozásokat - számol be róla az Index.

Eddig a következő előírásokról lehet tudni, amelyek nagy valószínűséggel bekerülhetnek az új KRESZ-be:

  • megkülönböztetik a kis- és nagy teljesítményű rollereket, amelyeket külön-külön szabályoznának
  • kisteljesítményűek (legfeljebb 25km/h végsebesség): 12 évnél fiatalabbak nem használhatják; 12-13 éves korban kötelező a sisak viselete; járdán max. 10km/h-val, máshol max. 20km/h-val mehetnek
  • nagyteljesítményűek (25km/h felettiek): a segédmotorokra vonatkozó szabályok lennének rájuk érvényesek -> kötelező felelősségbiztosítás; 14 éves kortól használható; megengedett sebesség max. 45km/h
  • utasokat nem lehet rajtuk szállítani
  • kettő vagy több oszlopban csak bizonyos helyeken lehet menni velük: pl. lakó- és pihenőövezetekben
  • kerékpáros vagy motoros fejfedő kötelező használata
  • gyalogos- és kerékpárúton max. 10km/h-val mehetnek

Remélhetőleg az új KRESZ jogosítványhoz vagy külön vizsgához fogja kötni az elektromos rollerek használatát, mert, ha már kicsivel több erőfeszítést kellene tenni ahhoz, hogy e-rollerrel lehessen közlekedni, bizony elég sokan kiesnének. Fontos lenne, hogy a rendőrség felől is legyen szigorúbb a rolleres balesetek, szabálytalanságok büntetése, hogy a helyes igénybevételre buzdítsa az embereket. A nagyobb pénzbüntetések, eltiltások és akár elzárások talán segítenének megakadályozni a nem megfelelő használatukat. A KRESZ oktatást az iskola padokba is érdemes lenne bevinni, ahol órai keretek között tanulhatnák meg a gyerekek az e-rollerek és egyéb mikromobilitási eszközök veszélyeit és helyes használatát. A szülőknek is nagyobb felelősséget kellene vállalniuk abban, hogy a gyermekek megtanuljanak helyesen közlekedni akár gyalog, akár e-rollerrel mennek.

Bernáth Ramóna



[1] Idézet a Titanic című filmből. Jack kiálltja ezt a mondatot a hajó orrában állva.

[2] Intertextualitás Cserháti Zsuzsa és Charlie: Száguldás, Porsche, szerelem dalszövegével

[3] Magyarország földrajzi ETO (Egyetemes Tizedes Osztályozás) száma a (439)

Ezek érdekelhetnek még

2025. December 05. 07:13, péntek | Helyi

Bejelentették Takács Péter választókerületi elnökségét Pápán

Várhatóan az egészségügyi államtitkár lesz a Fidesz-KDNP képviselő-jelöltje a jövő tavasz országgyűlési választáson.

2025. December 04. 19:52, csütörtök | Helyi

Angliában élő távoli rokon segített a pápai férfinak lakáshoz jutni

Az albérletben élő Gábort angliai rokona egy saját otthonnal ajándékozta meg.

2025. December 04. 18:10, csütörtök | Helyi

Gyűjtés indult a pápai újszülött osztály támogatására

Egy új, korszerű sárgaságmérő készüléket vásárolnának a pápai kórház újszülöttosztálya számára, a Pannonia Reformata Múzeum által elindított adománygyűjtés során.

2025. December 04. 09:18, csütörtök | Helyi

Pápai körforgalomban ütött el egy elektromos kerékpárost